Birmingham regnes som Storbritannias raskest voksende musikkby. På 60-, 70- og 80-talet var Birmingham en viktig del av den moderne musikkken med band som The Move, ELO, Black Sabbath, Led Zeppelin og Moody Blues. For å nevne noen. Disse var alle band som gjorde seg bemerket på verdensscenen og var med på å sette Birmingham som musikkby på kartet.
På 90- og 2000-tallet ble det derimot litt stille fra «the Midlands», men et og annet band kom likevel frem og markerte seg, som blant annet Goldie og The Streets. Men spoler man frem til 2016 og oppstarten av BIMM i Birmingham, opplevde man en ny oppblomstring i musikklivet i byen. Indiescenen ledet an i toget og musikkpresse, managere og plateselskap følger nå nøye med på hva som skjer i Birmingham.
Størsteparten av musikkscenen i Birmingham er basert rundt Dibeth-området. I 2012 skapte lokale grupper som Peace, Swim Deep og JAWS så mye buzz når de spilte i området at det var starten på en helt ny sjanger – «B-Town». I 2016 er det band som Cut Glass Kings, The Assist, GLEAM, Breeze, Handwaxx m.fl. som viderefører B-Town-stilen. Venues som The Rainbow, Hare & Hounds og The Sunflower Lounge er viktige arenaer for å feire Birmingham sin plass blant Storbritannias viktigste musikkbyer.
Nye tall bygger opp under dette. Ifølge UK Music sin «2016 Wish You Were Here»-rapport om livemusikk sitt bidrag til den britiske økonomien, genererte West Midlands-regionen 271 millioner pund i musikkturisme. Dette kom fra totalt 874000 besøkende som skapte 3432 jobber i lokalområdet, i tettsteder og byer inkludert Birmingham. Rapporten konstaterer at Birmingham fremmet et rikt musikkliv i alle sjangre. Med konsertarenaer som The Glee Club, 02 Academy Birmingham, O2 Institute Birmingham og Genting Arena tilbyr byen det aller nyeste og beste innen moderne musikk.
Med all denne aktiviteten rundt Birmingham var det ikke et vanskelig valg når BIMM skulle finne et sted for sin splitter nye institutt – BIMM Birmingham.